פרשת ענת קם

בשנת 2009 נחשפה פרשה שטלטלה את המערכת הביטחונית והצבאית בישראל והייתה למוקד עניין ציבורי גדול מאד בזמנה. מדובר כמובן בסיפור של ענת קם, חיילת משוחררת ששירתה בקרייה, לה הייתה גישה לאלפי מסמכים מסווגים שאותם העבירה ממש לאחר השחרור לעיתונאי הארץ אורי בלאו. כמו כל פרשה מטלטלת, גם כאן נשמעו בתקשורת דעות לכאן ולכאן כאשר היו כאלה שחשבו כי מדובר בפרשיית ריגול חמורה, בעוד מן הצד השני של המתרס נשמעו קולות שאומרים כי מדובר בחובה מוסרית של כל אזרח וכי החשיפה הייתה חיונית על מנת להוציא לאור מחדלים הקשורים המערכת הביטחון. היכן האמת? ובכן, זה כבר לשיפוטכם. הנה מה שקרה שם.

גניבת המסמכים

ענת קם התגייסה לצה"ל בשנת 2005 והוצבה כפקידה בלשכתו של מפקד פיקוד מרכז. בשנת 2006 יצאה לקורס קצינות אך הודחה ממנו, ולאחר מכן הוצבה בשנית בלשכת מפקד פיקוד מרכז, הפעם כעוזרת של ראש הלשכה. במהלך שירותה של קם בלשכת מפקד פיקוד מרכז, היא אספה יותר מ-2,000 מסמכים שבערך 700 מתוכם הם בדרגת סיווג "סודיים" או "סודיים ביותר". קם הספיקה להתחיל ללמוד ולעבוד בתור כתבת באתר "וואלה", אז הציעה את המסמכים שברשותה לעיתונאי ידיעות אחרונות יוסי יהושוע. בסופו של דבר מסיבות טכניות שונות המסמכים לא עברו אליו ובשנת 2008 העבירה קם דיסק המכיל מעל 1,500 מסמכים אל כתב הארץ אורי בלאו וזה השתמש בהם כמקורות לכתבות המבקרות את מערכת הביטחון הישראלית.

החשיפה

הכתבות אותן כתב אורי בלאו ופורסמו יחד עם מספר כתבות שלא עברו את אישור הצנזורה הצבאית, עוררו את החשד של מערכת הביטחון שמדובר בהדלפה ממקור פנימי וכך החלה סדרת חקירות בנושא. בספטמבר 2019, העביר בלאו עשרות מסמכים לידי מערת הביטחון בתמורה לכך שלא יעמוד לדין על חלקו בפרשה וכך בחודש דצמבר באותה שנה נעצרה ענת קם ונשלחה למעצר בית בגין גניבת המסמכים. בשל החומרה הגדולה בפרשה, הורעו תנאי המעצר של קם במהלך ההליכים המשפטיים והיא לא הורשתה עוד להיות במעצר בית.

המשפט

ב-2010 הוגש נגד קם כתב אישום בגין ריגול חמור, איסוף, החזקת ומסירת ידיעה סודית תוך כוונה לפגוע בביטחון המדינה. לאחר הליך ארוך הודתה קם במעשים המיוחסים לה והורשעה בריגול חמור, אך ללא כוונה לפגוע בביטחון המדינה. העונש שנגזר עליה הוא ארבע שנות מאסר וחצי בפועל ועוד שנה וחצי על תנאי, כאשר השנתיים בהן ישבה במעצר בית לא נוכו מהעונש.

ההד הציבורי

מצד אחד נשמעו קולות רבים שאמרו כי מדובר בריגול חמור ומנגד היו מי שטענו כי מעשיה מתגמדים לנוכח החשיפות החשובות שהביאה. כך או כך – מדובר עד היום באחת הפרשות המסעירות ביותר בעולם מערכת הביטחון שהעלתה שאלות ודילמות רבות בנוגע לנושא אבטחת המידע.