אסיר X

ההיסטוריה של מדינת ישראל עשירה בפרשות סוערות ומטלטלות שגררו גלים של הדים ציבוריים ודיונים ערים, החל מרצח רבין, דרך הסיפור המדהים של אתי אלון ועד לרצח המפתיע של השחקנית ענת אלימלך. עם זאת, ספק אם יש פרשה מסעירה ומסתורית כמו פרשת האסיר X שנחשפה ב-2013, עליה מדברים רבים עד היום בניסיון להבין מה בדיוק קרה שם, ואיך יכול להיות שיושב אסיר בכלא במדינת ישראל שאף אחד לא יודע עליו כלום, עד שיום אחד הוא מת בנסיבות מסתוריות כאשר לא ממש ברור אם מדובר ברצח או בהתאבדות. עד כמה שניתן, בואו ננסה להבין מה קרה שם.

סוכן המוסד ששם קץ לחייו

בן זיגייר המוכר יותר בכינויו האסיר X היה אזרח אוסטרלי ישראלי שנעצר בשנת 2010 באשמת ריגול נגד מדינת ישראל ונכלא באגף שמור בכלא איילון, בו התאבד מספר חודשים לאחר כליאתו. המעצר והמוות של זיגייר נאסרו לפרסום ואלמלא גורמים נחושים בתקשורת הישראלית, סביר להניח שאף אחד לא היה יודע על המקרה עד היום.

עם זאת, בשנת 2010 פורסמה ידיעה ראשונית על המקרה באתר Ynet שהוסרה מייד לאחר פרסומה בעקבות צו איסור הפרסום, אך כבר הספיקה להישמר במטמון של גוגל ועברה לגורמים רבים ברחבי העולם. בשנת 2013 פרסם גוף תקשורת אוסטרלי תחקיר מקיף על מקרה, בעקבותיו הוסרו חלקים מצו איסור הפרסום על המקרה והפרשה יצאה לאור.

המאבק בין התקשורת למדינה

צריך להבין כי מדובר באחת הפרשיות המסעירות, אותה ניסתה להשתיק פחות או יותר מדינת ישראל מהרגע הראשון, בטענה כי מדובר במידע רגיש שעלול לפגוע בביטחון מדינת ישראל. כמו כן, טענה המדינה כי בן זיגייר נעצר בעקבות שורת מעשים של ריגול וחשיפת מידע לאויב שחשפו כמה סוכנים של המוסד בלבנון. התקשורת העולמית וגם כאן בארץ, טענה כי הפרטים הללו לא מדויקים וקבלה על דבר מעצרו של זיגייר או לכל הפחות על העובדה כי דבר המעצר נשמר בסוד מהציבור מהרגע הראשון.

רצח או התאבדות?

אחת הטענות של גופי תקשורת רבים עד לימינו אנו, היא שהאסיר X לא התאבד אלא נרצח. אחת ההוכחות לכאורה לדבר היא שהאסיר היה מצוי באגף מבודד ושמור המצויד במערכת מתקדמת שמטרתה להתריע ולמנוע התאבדויות שתוכננה במקור עבור האסיר יגאל עמיר. על כן, נטען כי אין זה הגיוני שזיגייר הצליח לבצע התאבדות וכי מותו נגרם מסיבות אחרות.

כלב השמירה

אם יש משהו ששווה ללמוד מהפרשה יוצאת הדופן הזו (שסביר מאד שנשמע עליה עוד בעתיד) הוא עד כמה חשוב התפקיד של התקשורת. מדובר אחרי הכל בפרשה עם עניין ציבורי גדול מאד שהושתקה, ואלמלא גופי התקשורת השונים, יכול להיות שלא היינו שומעים עליה אף פעם. נותר רק לתהות, מה עוד מסתירים מאיתנו ואילו דברים התקשורת עוד עשויה לחשוף לנו בעתיד.